De kans dat je vandaag nog niet te maken hebt gehad met het werk van iemand met een psychiatrische stoornis is verwaarloosbaar. Wie weet at je brood van een schizofrene bakker, passeerde je een manisch depressieve agent, of/en stond je bij het stoplicht naast een ADD’er. Je weet het niet, nooit.
De helft van de mensheid krijgt in zijn of haar leven met psychiatrie te maken. Het is dan ook niet realistisch om het je teveel te laten belemmeren bij je beroepskeuze. Voor je het weet is het iets dat je bewust gaat verzwijgen en pas dan wordt het gevaarlijk.
Crash
Het verbaast mij dan ook enorm dat het nieuws rond de vliegtugcrash in de Franse Alpen zich zo concentreert rond de depressieve aanleg van de co-piloot. Alsof dat iets verklaart.
O, hij heeft een verleden met depressies en sprak met psychiaters. Gelukkig, nu is er een verklaring waarom hij 150 mensen de dood in vloog.
Lekker stigmatiserend. Depressie als een instantverklaring voor massamoord is als beweren dat je van griep banken gaat beroven.
De mens doet gekke dingen, gelukkig vrij zelden vanuit een vliegtuigcockpit. Dat is nog altijd direct wereldnieuws, goddank. Om onvoorspelbare incidenten te voorkomen zijn er veel protocollen en andere maatregelen. Zeker in de luchtvaart is veel ingedekt. Piloot word je natuurlijk ook niet zomaar.
Piloten krijgen nu van het nieuws mee dat ze eventuele psychische problemen nog beter moeten verzwijgen, omdat ze anders mogelijk hun baan verliezen. Geen wenselijke ontwikkeling. Behoorlijk contraproductief.
Deur
Wat mij betreft zou het nieuws rond die crash zich veel meer moeten focussen rond die cockpitdeur. Na 9-11 is het onmogelijk voor onbevoegden om er door te komen. In het Germanwings vliegtuig kon de co-piloot daardoor zelfs andere bevoegden buiten sluiten. Daar zit het grootste probleem bij deze ramp lijkt me. Een mens versus machine-dilemma.
Hoe kun je een mens nog de volle verantwoordelijkheid geven over zoveel levens? Wat zijn of haar achtergrond ook is, iedere menselijke geest is altijd in staat om iets onvoorspelbaars te doen. Niemand is zo stabiel als een ingeprogrammeerde cockpitdeur.